onsdag 27 maj 2009

Så kör HGF över hyresgästerna

Förslaget Stockholmsmodellen innebär en marknadsanpassning av hyrorna i Stockholm stad vilket givetvis hyresgästerna i Stockholm är emot. Hyresgästföreningens ledning och fastighetsägarna vill dock marknadsanpassa hyrorna i Stockholm. För att kunna driva igenom ett sådant beslut kan man inte använda något vanligt demokratiskt förfarande. För det första presenteras förslaget bara en vecka innan beslut ska tas. Beslutet ska sedan tas på ett extrafullmäktige med delegater från hela länet trots att det bara berör hyresgästerna i Stockholms stad. För förslaget pläderade en regionsstyrelsledamot som numer bor i Salatrakten, en villaägare från Värmdö, och andra delegater från Nynäshamn, Lidingö och Södertälje. Boende från olika delar av Stockholms stad kämpade naturligtvis emot förslaget men det hjälpte inte. Det finns ingen solidaritet i Hyresgästföreningen, majoriteten från de övriga kommunerna ställde sig bakom det förslag som kommer att innebära kraftiga hyreshöjningar i Stockholm. Att Hyresgästföreningens ledning står mycket nära Fastighetsägarna framgår av följande blogginlägg idag från deras informationsdirektör Mia E. :

Tisdag eftermiddag, 16:57. Telefonen ringer när jag kliver ur bilen. Ser vem som ringer och bestämmer mig för att svara. Rösten låter upphetsad – nervös. ”Jag är på väg nu. Fullmäktige börjar kl 17. hör av mig så fort beslutet är taget. Någon gång efter sju.” Det dröjer mycket längre än så. Kl 22:18 ringer telefonen igen. Samma röst. ”Det gick bra! Fullmäktige antog förslaget. Nu kan vi gå vidare. Men det var en tuff debatt.” Jag vaknar nu på morgonen, och det första jag känner när jag tänker på gårdagen är beundran. Förändringsarbete kräver mod och starka värderingar. Jag känner beundran för de inom Hyresgästföreningen som faktiskt vill. Och som arbetat så hårt för att få med sig sin egen organisation.

Så vad är det för mening att vara med i Hyresgästföreningen för en hyresgäst?

Inga kommentarer: