Så länge samhällsvetenskapen funnits har forskare och utredare försökt konstruera modeller som översätter kvalitativa egenskaper till kvantitativa mått: ”Hur känner du dig på en skala från ett till tio?” Genom att bryta ner en komplex och sammansatt struktur i sina beståndsdelar som sedan värderas och poängsätts så har man försökt skapa ett eget mikrokosmos, kort sagt en modell av verkligheten. I de allra flesta fall har man misslyckats.
Modellerna har blivit bleka kopior av verkligheten och de har inte fungerat för att ge entydiga svar. Däremot har modellerna kunnat fungera som indikatorer, ungefär som väderprognoser.
Stockholmsmodellens främsta syfte är att ge entydiga svar. När alla parametervärden matats in, så tryck på knappen och ut kommer den ”rättvisa” hyran i både kronor och ören. Med tanke på modellbyggarnas historiskt sett dåliga resultat är oddsen inte speciellt goda för Stockholmsmodellen.
Men tänk om man lyckas! Då väntar den stora överraskningen. Hyressättningen kommer att revolutioneras. Under rubriken ”Hyresgästerna sätter priset”, säger Terje Gunnarson till tidningen Fastighetsnytt att ”här är det hyresgästen som lägger grunden för värdet”. Han har redan förutsett vad som kommer att ske.
En gång om året kopplar du upp dig mot hyresvärdens hemsida och loggar in på hyressättningssidan. Du matar in dina lägenhets- och fastighetsvärden men i de flesta fall behöver du bara godkänna redan registrerade uppgifter. Områdes- och lägesvärdena har hyresvärden redan lagt in. Service med andra ord! På bråkdelen av sekund presenterar hyresvärden din nya hyra och så var det klart.
Vad blir nu konsekvenserna av detta? Jo, det behövs ingen förhandling, ingen ombudsman som glömmer att kalla dig till möten, ingen väntan på att bli aviserad om den nya hyran. Kort sagt, Hyresgästföreningen har genom Stockholmsmodellen avskaffat sig själv.
Men det här gäller ju bara för Stockholm. De flesta andra föreningar i regionen tvingas fortsätta leva med det vanliga uråldriga förhandlingssystemet, den trötta regionstyrelsen och de förvirrade ombudsmännen.
Vi stockholmare är däremot befriade.
B
onsdag 17 juni 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
5 kommentarer:
Hej
Att Stockholmsmodellen gör Hyresgästföreningen överflödig är jag ej så säker på. Tror man kommer att som du säger misslyckas men då kommer det att hävdas att det beror på att modellen hade för få parametrar så vi måste mäta ännu bättre med fler parametrar. :-) Och inrätta avdelningar för varje parameter och då med avdelningar som innehåller chef(gärna med akademisk examen) sekreterare, och någon tjänsteman(alla med bra pensionsförmåner också).
Detta är en spår som sådana försök att konstruera modeller brukar ta en annan är att det är för komplex så vi måste göra något annat.
/MVH
Ibland hävdar ni att Hyresgästföreningen accepterar dåliga överenskommelser för att rädda organisationen och hyresförhandlingarna. Ibland, som nu, hävdar ni att Hyresgästföreningen accepterar överenskommelser som gör föreningen överflödig. Det står alltså inte klart om föreningen gör saker av egenintresse eller allmänintresse. Bra! För då blir diskussionen om hyressättning genast mer ärlig och intressant.
Det som står på sidan om Stockholmsmodellen är enbart ett sätt för "vissa" att legitimera viljan att ombilda allmännyttiga hyresrätter till bostadsrätter.
Hyresgäst.
Anonym 18.38 sa:
"Det som står på sidan om Stockholmsmodellen är enbart ett sätt för "vissa" att legitimera viljan att ombilda allmännyttiga hyresrätter till bostadsrätter."
Det vore nog bättre att spotta ur skägget och förklara vad du menar med "vissa".
Sen så tror jag det vore läge för NHB att förklara vad som hänt i den här frågan. Det går en del rykten och saker finns att läsa i Hem och Hyra som kan leda till att hela organisationen blir ifrågasatt.
Anonym 18.38
Vad syftar du på när du skriver följande?
"Det går en del rykten och saker finns att läsa i Hem och Hyra som kan leda till att hela organisationen blir ifrågasatt."
Låter som crap i mina öron!
Petta
Skicka en kommentar